Saturday, 12 March 2011

KENANGAN TERINDAH BERSAMA ARWAH AYAH

(1) TENGOK WAYANG CITER LUCU
Masa aku masih sekolah rendah, darjah dua atau tiga, lupa dah. ayah ajak aku pergi ke Kota Bharu. Aku suka sgt setiap kali boleh ikut ayah kemana-mana. Mami tak ikut. Rupa-rupanya ayah nak repair kereta. Repair or servis aku tak sure la. Lepas tinggal kereta kat wokshop, ayah tahan teksi roda tiga. Aku pun naik je duk sebelah ayah. Ingatkan nak g mana, ayah pun tak bgtahu ape-ape. Aku tanya jugak, tapi belum sempat ayah jawab, teksi dah berhenti. Dekat benar rupanya. Teksi berhenti depan panggong lido ie panggung wayang paling famous kat Kota Bharu time aku kecik-kecik dulu….ayah beli tiket, citer omputeh. Ayah kata citer lucu. Tapi before masuk ayah siap pesan, jangan bgtahu kat dua org musuh aku kat umah tu. Teringat lagi ayah kata “kalau adik bgtahu kak Huhu dan kak Haha, ayah tak nak bawak tengok wayang sampai bila2…” Aku angguk, sikit pun tak gerun coz masa ayah cakap tu, ayah just bisik kat telinga aku dan muka ayah lebar dengan senyuman. Sikit pun tiada kekerasan pada suara ayah.. Lepas tgk citer, ayah ambik kereta dan kami pun balik rumah. Masuk aje rumah belum ape-ape, bila nampak muka dua orang tu, aku dah start buat sengih-sengih. Siap gelak-gelak lagi coz aku teringat scene citer lucu yang aku tengok tadi, yang bestnya, bila aku gelak, ayah pun gelak sama….bila kak Huhu & kak Haha suspect aku pergi tengok citer lucu tu kat panggong wayang, aku dengan angkuhnya citer semua. Yang paling best, ayah sikit pun tak marah. Ayah tak remind langsung pada ape yang dia dah pesan kat aku. Itu lah ayah, tak pernah marah dan selalu cool.

(2) PEN MAHAL
Time tu, mami kalut sgt3 coz kak Huhu dapat offer ke new Zealand. Boleh dikatakan setiap hari keluar shopping barang-barang yang kak Huhu nak bawak ke sana. Dan setiap kali itu la aku pun ikut jugak. Aku ingat sekali tu, g shopping kat supermarket Pantai Timur. Masa nak pilih barang, mami selalu jalan dengan kak Huhu. Aku ni macam tak wujud, jalan sorang2 kat belakang. Bila pilih dan beli barang pun, semua barang kak Huhu. Rupa-rupanya ayah perhati dari jauh. Ayah pun tak join dua beranak tu pilih barang. Masa aku tengok2 pen dalam almari kaca, ayah terus dtg kat aku. Ayah terus suruh aku pilih mana yang aku berkenan dan bagitahu “ayah belanja…” aku ingat lagi aku pilih pen warna keemasan, ada bentuk keris kat cover dia. RM10 harga pen tu, mahal la utk budak sekolah macam aku pada zaman itu. Ayah terus ambik & bayar. Aku rasa hepi sgt tapi mami dgn kak Huhu tak sedar pun ape yg berlaku. Aku sayang sangat pen tu dan terus bawak g kelas tusyen keesokan harinya. Tapi aku biasa la…leghey. Bila balik rumah, pen tu dah tak de. Aku rasa jatuh masa aku turun kereta. Bila ayah tahu, ayah terus ajak aku g beli pen yang sama. Aku rasa benci sgt ke aku waktu tu…..lepas ambik aku dr kelas tusyen, ayah terus ke supermarket Pantai Timur, ayah tunggu dlm kereta je dan bg aku duit RM10 utk beli pen yang sama. Ayah tak marah sikit pun bila aku dah hilangkan pen. Terima kasih ayah kerana selalu bersabar dgn kerenah aku dan tak pernah marah ke aku….

(3) TENGOK BOLA – PAGAR KAYU STADIUM KENA ROBOH
Dari umur 5 tahun, ayah selalu bwk aku teman dia tengok bola. Ayah bukan takde kwn, ada je org kampung tumpang, arwah mat nor meksah yg jual surat khabar tumpang, arwah pokpa tumpang dan semua la yg nak tumpang ayah bwk. Yang selalu tumpang ayah, arwah pok pa. dia ni memang minat bola sungguh2, org panggil dia pokpa bola, coz bila bola gol, dia akan bangun perah kopiah dua tiga kali & pakai balik. Dalam poket baju melayu dia ada banyak kopiah. Dia selalu berbaju melayu dgn kain pelikat. Tak pernah pakai seluar panjang. Kelakar betul, satu stadium kenal dia. Bila aku tanya ayah nape dia perah kopiah tiap kali bola masuk gol, ayah kata dia nak suruh bola masuk gol lagi.

Tapi walaupun dah ramai geng tgk bola, ayah tetap bwk aku, betapa special nya aku rasa… Yg bestnya, ayah selalu pergi awal semata-mata untuk singgah kat kedai utk beli bekalan makanan ringan dan air minuman utk aku. Setiap kali tgk bola, mulut aku tak berhenti tanya itu ini dan ayah tak pernah sekali pun marah walaupun pertanyaan aku sedikit sebanyak mengganggu konsentrasi ayah masa tgk bola. Aku selalu suggest kat ayah utk sokong pasukan mana walaupun aku bukannya faham sgt dan takde la minat sgt bola. Ayah layan je.

Ada satu peristiwa lucu masa ikut ayah tengok bola, entah pasukan mana yang lawan, tiket semua habis. Masa tu stadium Kota Bharu amat dhaif, pagar yang ada pun cuma kayu papan. Kitorang semua tak boleh masuk. Ramai yang berdiri kat luar, frust coz taklih tengok bola. Dulu mana ada skrin besar mcm now, Penonton yang ada kat luar masih tak berganjak, bola dah nak start. Tetiba, semua penonton yang tak dapat tiket secara serentak meluru ke pagar kayu dan patahkan sambil melaung perkataan “peghutuuuh…!!!” (runtuhkan…!!!). Semua pakat cabut pagar dan berlari masuk ke stadium. Polis pun terkejut sampai tak tahu nak buat ape2. Last2 polis biar je. Bila ayah lalu depan polis, polis kata “masuk la tgk…” we all pun masuk tanpa tiket pun. Yg paling lucu, tindakan penonton pecahkan pagar memang serentak. Takde pulak ketua yg kata “on your mark, get set, go!”, takde pulak yg kira “satu, dua tiga…” itulah idealnya org Kelantan, selalu bersatu hati dlm tindakan, sehati sejiwa dalam ape2 tindakan, nekad & berani. Nasib baik they all robohkan pagar kayu tu, kalau tak entah bila stadium tu nak dinaiktaraf mcm now.


(4) TENGOK BOLA LAGI – GAS PEMEDIH MATA
Ada sesuatu berlaku yang buat aku taklih lupa sampai hari ini dan bermula saat itu jugak aku jadi serik nak g stadium tgk bola. Apa yang aku masih ingat, masa perlawanan sedang berjalan, tetiba semua penonton pakat berlari turun kerumun kat padang. Aku dah terkejut dan taklih fikir ape sebenarnya yang berlaku. Aku terus pegang tangan ayah dan tanya, kenape? Mengape? Ape? Ayah kata referee berat sebelah. Serius suara ayah. Pun aku masih tak faham ape yang berlaku. Tetiba bunyi berdentum dua tiga kali dan padang dipenuhi asap putih berkepul2. Penonton kat tengah padang bertempiaran lari. Aku semakin takut dan panic, masa tu jugak aku nampak polis tembak ke padang. Masa tu ayah bangun pegang kuat tangan aku dan ayah kata “Bahaye ni, gas pemedih mata…!” Aku nampak penonton di padang semua meniarap atas padang nak halang dari gas masuk mata. Ayah bawak aku turun dan masuk ke dalam longkang besar tepi padang untuk elak dari terkena gas. Aku dah nak menangis. Lepas tu ayah tarik aku keluar dan meluru ke pintu keluar. Kat pintu keluar, semua orang berasak-asak memanjat pintu untuk keluar coz polis saja tak bukak kunci pintu besar. Aku dah menangis ketakutan. Ayah angkat aku dan laung dengan kuat kat pemain2 bola yang dah melompat keluar. “Sape nak tolong sambut anak saya?” kuat suara ayah dan aku jadi semakin takut yang amat coz aku tahu situasi memang bahaya. Ape yang aku fikir peperangan sedang berlaku waktu tu. Tapi semua pemain2 bola yang masih berjersi bola pakat berebut2 nak tolong sambut aku. Baik betul they all. Ayah angkat aku tinggi2 melepasi pintu pagar dan hulur ke seorang pemain bola.dia sambut aku dan terus bawak aku ke bilik air sebelah. Dia nak bukak baju dan mandikan aku. (sampai now aku tak faham lagi kenape la mamat tu beria2 nak mandikan aku, tapi aku rasa dia pun panic tak tahu nak buat ape dan dia nak mandikan aku coz aku dah terkena gas pemedih mata, so dia takut bahaya. Kalau aku tahu sape dia, aku nak sgt g jumpa dia dan ucapkan terima kasih coz tolong sambut aku masa ayah hulur aku dulu…) Aku menangis panggil ayah. Risau takut ayah taklih panjat keluar pagar. Lepas tu ayah datang berlari ambik aku. Ayah dukung aku, bila melintasi seorang anggota polis, ayah jerit kat polis tu “saya balik hantar anak saya sekejap, nanti lepas ni saya akan datang lagi!!!” keras dan kuat suara ayah. Aku masih tak faham. Bila aku tanya, ayah bisik kat telinga aku, “Polis jahat, tembak gas pemedih mata tapi tak bukak pintu untuk penonton keluar.” Aku terus jawab, “Nanti ayah tumbuk polis tu ye…”, ayah angguk. Hehe, yang lucunya, keesokan harinya, bila aku tanya ayah dah tumbuk ke polis yang lepaskan gas pemedih mata, ayah terus tunjuk tangan dia, ayah kata tangan dia dah bengkak coz dah tumbuk polis. Aku percaya betul2 walaupun tangan ayah tak bengkak pun. Bagi aku waktu tu, ayahlah hero dan pelindung aku no 1. Lepas kejadian gas pemedih mata tu, aku x pernah lagi ikut ayah g tgk bola, ayah pun jarang sgt ke stadium tgk bola.

(4) TAK LALU MAKAN
Masa kecik2 setiap kali aku tak lalu makan, ayah akan bawak g picnic kat PCB coz ayah tahu aku suka sgt berkelah mkn nasi kat tepi pantai. Bestnya, dulu aku suka nasi kuning makcik Yah yg jual tepi kaki lima bangunan sebelah Panggong Lido. Kalau aku tak sihat atau demam, ayah org yg pertama akan tanya aku rasa nak mkn ape. Bila aku bgtahu, ayah akan usaha belikan jugak. Masa nak ambik SMU, aku tak lalu sgt makan nasi, susah hati coz banyak yg nak kena hafal. Ayah siap beli nasi kuning sepanjang malam aku ada paper exam SMU dan ayah makan sama-sama dengan aku. Ayah siap bg semangat supaya aku habiskan nasi kuning satu bungkus. Ayah kata, “periksa periksa jugak, tapi adik kena makan…” last2 habis jugak nasi satu bungkus aku makan.



(6) MASA AKU NAK AMBIK SPM
Masa nak ambik SPM, aku selalu nak stay up mlm2. Selalunya aku tidur dulu lepas tu bgn lagi utk study. Tapi aku ckp dengan mami, mlm2 aku takut nak bangun study coz sunyi semua org dah tidur. Aku pulak tidur dengan combi yg selalu suka ngigau marah2 org masa tidur mlm. Silap2 aku pun dicubit2 nya sekali masa ngigau. Seram betul aku dgn minah tu. Tu belum citer bila dia panas sgt masa tidur, boleh histeria aku tgk fesyen pakaian dia masa tu.

Ada satu mlm, aku bgn jugak, bila aku bangun, aku dengar suara TV kat luar bilik. Rupa2 nya ayah duk tgk TV. Bila aku tanya mami, nape ayah bgn tgk TV mlm2. Mami jawab ayah bangun coz nak temankan aku study. Aku study kat dlm bilik, ayah tgk TV kat luar….boleh dikatakan minggu2 dekat dgn SPM, ayah akan bangun mlm tunggu aku study sambil tgk TV. Ayah akan tidur smula bila aku pun dah tidur. Ayah tahu dan faham aku takut nak study sorang2 sebab tu ayah teman kat luar bilik. Terima kasih ayah kerana selalu buat semua benda utk aku tanpa aku mintak pun.

(7) MATRIK – DUIT SYILING HABIS
Aku call guna public phone. Zaman aku kat matric takde lagi handphone. So, kena la g beratur nak call umah. Public phone pun satu je utk satu blok. Kadang2 rosak, duit syiling tak masuk. Ada sekali tu aku tak berapa cukup syiling. Bila aku call umah, ayah yg jawab. Aku terus bgtahu ayah yg duit dah nak abis. Maksud aku duit syiling yg aku dah masukkan dlm public phone tu dah nak habis, so nanti line akan putus. Belum habis lagi ayat aku, terus ayah jwb “nanti ayah masukkan duit dlm bank adik esok…” aku gelak, hehe ayah, ayah….dia ingat duit belanja aku yg dah abis. Itu la ayah, selalu nak bagi semua barang sebelum aku mintak.

(8) LANGKAWI
Masa cuti semester, tahun tiga di UIA, aku dan geng g holiday kat langkawi. Oleh kerana terlalu kalut dan nak cepat, aku tak sempat nak draw duit kat atm. Masa tu akaun aku kat bank bumiputra. Aku ingat kat langkawi tu adalah atm nanti. Sampai2 sana, punya la peghak langkawi masa tu, satu bank bumi pun takde, yg ada BSN dan pos ofis. La….abis macamane…? Masa geng2 shopping aku dah start putih mata. Padan muka aku yg selalu management fail. Last2 aku call umah, mami jwb. Punyala kalut dia berleter kat aku. Saje cari susah dia kata, ada duit tak draw siap2. Bila aku ckp dgn ayah, ayah gelak je dan siap bgtahu aku jgn risau, esok ayah akan hantar duit melalui telegram ke pos ofis pekan kuah langkawi.aku rasa lega dan senang hati sgt dengar suara ayah yg cool je. Esok tu, aku g pos ofis, ambik telegram & duit RM250 ayah kirim. Banyak jumlah tu utk 19 tahun dulu…terima kasih ayah kerana selalu tolong aku masa aku dlm kesusahan. Ayah selalu jadi penyelamat masa aku dlm kesulitan.

(….TO BE CONTINUED)

Masa ayah meninggal, aku rasa separuh jiwa aku pergi... Itula kali pertama aku rasa sedih sgt2 dlm hidup dan banyak air mata aku tumpah meratapi pemergian ayah. Ralat coz banyak lagi rasanya jasa ayah yg tak sempat aku balas. Masa ayah sakit pun, aku taklih tolong sgt coz aku sendiri baru lepas opret. Baru hari ni aku rasa maksud esei bahasa inggeris aku masa kat matric dulu bertajuk “The Person Whom I Admire The Most.” Masa tu aku citer pasal ayah dan jugak yg aku tokok tambah supaya esei aku jadi sayu dan syahdu. Esei aku Mr Zawawi puji abis dan siap suruh aku present kat kelas. Sayang, aku tak sempat bagi ayah baca….

Hingga ke saat ini, aku boleh tahan airmata dari mengalir bila ada sesiapa menyakiti hati aku, aku tak kisah pun….tapi aku tidak pernah dapat menahan airmata dari mengalir laju setiap kali terkenang dan rindu pada kemesraan & kenangan2 indah bersama ayah. Lama aku ambik masa untuk memahami bahawa tidak semua lelaki dan suami sama seperti ayah. Tempoh masa yang lama itu telah menyedarkan aku bahawa ayah hanya satu antara seribu. Al-fatihan, moga ruh ayah tenang di sana, dengan kebaikan dan jasa yang ayah abadikan sepanjang hayatnya di dunia, aku doakan kebahagiaan milik ayah yang hakiki di alam abadi…sesungguhnya janji Allah itu benar. Amiin.

No comments:

Post a Comment